HPA semakin gah. Produk semakin banyak. Ahli makin bertambah. Sekitar tahun 1998 produk HPA tak sampai pun 20 jenis. Sekarang melebihi 150 produk yang diniaga secara MLM. Selebihnya masih ada yang SLM. Keahlian meningkat mendadak mencecah hampir 450 ribu orang.
Dari jumlah itu, yang benar-benar menjadi usahawan dan mampu meraih bonus hanya sekitar 21 ribu orang sahaja. Yang lain-lainya masih belum berupaya dan mampu mencipta diri sebagai usahawan. Mengapa ini berlaku? Sebenarnya tidak ada apa-apa yang pelik dan apa-apa yang luar biasa pun.
Kalau kita perhatikan dalam HPA terdapat 4 golongan keahlian. Pertama adalah mereka yang mengguna produk. Mereka tidak hirau dan ambil kisah akan jaringan dan penajaan. Dapat membeli barangan halal dengan harga yang murah sudah memadai. Kebanyakan golongan ini adalah di kalangan warga emas dan mereka yang sudah bekerja dengan pendapatan yang selesa.
Golongan yang kedua ialah mereka yang suka menjual. Mereka masih tidak faham bahawa HPA menjalankan perniagaan MLM. Golongan ini suka menjual dari rumah ke rumah, dari kawan kepada kawan, dari warung ke warung. Mereka seronok benar jika dapat untung runcit yang banyak berdasarkan jumlah jualan yang dapat dilakukan. Sekiranya pada bulan tersebut banyak jualan dilakukan,maka untungnya pun banyak. Bonus juga akan meningkat kerana nilai mata dari tiap-tiap barangan yang dijual juga meningkat. Mereka tidak berminat menaja. Tidak ada rangkaian. Walau bagaimana pun golongan ini akhirnya akan dapat juga pangkat Pengurus Melati (PLX) apabila nilai mata terkumpul cukup atau melebihi 1501. Jika dalam sebulan mereka tidak lakukan aktiviti jualan, tidak ada apa-apa hasil yang mereka akan dapat kerana tiada pembinaan rangkaian.
Golongan yang ketiga ialah kumpulan perawat. Minat mereka dengan ilmu perawatan amat baik dan menggalakkan. Mereka akan belajar dengan sepenuh hati dan melakukan aktiviti perwatan dengan berkesan. Golongan ini adalah mereka yang berilmu dan mampu membantu orang lain. Mereka adalah pewaris kepada tradisi ilmu dalam amalan herba. Sumbangan dan usaha mereka menjadi penentu kepada kekuatan perjalanan HPA.
Golongan yang keempat adalah usahawan HPA. Golongan ini di samping mengguna dan mengamalkan produk, mereka juga akan melibatkan diri dalam aktiviti jualan. Menjual bukan semata-mata untuk mendapat untung runcit yang banyak, tetapi dalam masa yang sama mereka melakukan penajaan dan pembinaan jaringan. Mereka melihat jalan yang terbentang luasa di hadapan. HPA menyediakan segala-galanya. Golongan inilah yang berlumba-lumba menghantar rangkaian ke kursus Perkongsian Bijak Cemerlang (PBC). Mereka akan bergerak ke mana sahaja memperkenalkan HPA dan membina jaringan.
Golongan ini amat menitikberatkan amalan 6M (Mengguna, Menjual, Menaja, Membimbing, Menghadiri kelas mingguan dan Mendiagnos). Merekalah yang sebenarnya berjaya untuk meningkatkan jualan syarikat dengan membina sebanyak mungkin jaringan. Makin banyak jaringan makin banyak jualan dapat dilakukan. Apabila jualan meningkat, maka pendapatan (bonus) mereka juga akan meningkat. Golongan inilah yang bakal membarisi barisan kepimpinan dalam setiap KONVEK yang diadakan. Merekalah penerima anugerah yang HPA sediakan.
Jadi, terpulanglah kepada anda untuk melihat dan menilai diri anda sendiri. Anda tergolong dalam golongan mana? Jika sudah kenal diri, jangan berlengah lagi. Hayunkan langkah, atur strategi. Binalah diri agar masa depan anak cucu kita terbela dan maruah ummah terjaga.
Ends......
Monday, 18 August 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment